חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גיר פלנטרי

גיר (ממסרה) פלנטרי הוא הגיר הנפוץ ביותר בכלי הרכב. מבנה הגיר הוא מערך גלגלים המסודר כמו מערכת השמש וזהו מקור שמו. לגיר יש גלגל שיניים מרכזי ופנימי ומספר גלגלי שיניים נוספים אשר מקיפים אותו ומשמשים להנעה. זוהי בניה מודולרית אשר הופכת אותו לעמידה ויעילה ביותר. הגיר מאופיין ביכולת מומנט גבוהה לעומת משקל פיזי נמוך. את כל הפרטים על גיר פלנטרי אתם מוזמנים לקרוא במאמר שלפניכם. 

מבנה הגיר הפלנטרי ותפקידיו

אפיונו של גיר פלנטרי הוא ביכולתו לשאת עומסים גבוהים בחופש נמוך ובניצול גבוה, יחסית לסוגי גירים אחרים. תפקיד הגיר הוא להגדיל את מומנט היציאה ובמקביל להפחית את המהירות.

מה זה מומנט? מומנט מנוע הוא גודל פיזי אשר מודד את הכוח המופעל על ציר שמסתובב סביב עצמו במהירות מסוימת. בעצם זהו הכוח אשר דרוש לגל הארכובה של המנוע כדי להסתובב וכך להיות מסוגל להעביר את התנועה הנדרשת לשאר האלמנטים המכניים הנדרשים לרכב. בעצם המומנט הוא רמת התאוצה של הרכב. 

גיר פלנטרי הוא תיבת ההילוכים האוטומטית שכולנו מכירים. עם כניסתו לשימוש בכלי הרכב הוא הפך את הנסיעה לפשוטה ונוחה הרבה יותר עבור הנהגים אך את תיבת ההילוכים למורכבת הרבה יותר מהגיר הידני. 

גיר פלנטרי

גיר פלנטרי מהווה את הבסיס לתיבות ההילוכים האוטומטיות. קיימים בו גלגלי שיניים המשתלבים זה בזה ומסובבים אחד את השני במעגל שגם הוא משונן. לגלגל הפנימי, המרכזי קוראים "השמש". הגלגלים שסובבים אותו נקראים "פלנטות". החלק המחזיק בגלגלי שיניים נקרא "נושא המזלות" ו"רינג", הטבעת או הקורונה, הוא הגלגל החיצוני והמשונן אשר בתוכו נעים גלגלי השיניים. גלגלי השיניים נעים לפי ההילוך שנבחר.

תקלות נפוצות של גיר פלנטרי

מלבד החיסרון של צריכת דלק גבוהה המאפיינת גירים אוטומטיים, עשויות גם להתעורר תקלות ובעיות שונות. אלו העיקריות שבהן:

  • גיר פלנטרי תקוע – מצב בו לא מועבר הילוך. הגיר תפוס על הילוך מסוים. אחת הסיבות לבעיה מסוג זה היא בעיה בבורר ההילוכים. סיבה נוספת לגיר תפוס יכולה להיות בעיה בנוזל התמסורת או בכשל מכאני או חשמלי שנגרם לגיר.
  • גיר פלנטרי קשה או מחליק – תקלה נפוצה המעידה לרוב על בעיה בשמן הגיר.
  • רעשים בגיר בעת החלפת הילוך – נשמעים רעשים של דפיקות, נקישות או סוגי רעש אחרים המעידים על בעיה בגיר שכנראה צריך יהיה לתקן או להחליפו.
  • גיר פלנטרי מתחמם – בעיה אשר הגורם לה הוא מחסור בנוזל התמסורת כתוצאה מעומסים כבדים המופעלים על הרכב או בשל תקלה במצנן הגיר, הקולר.

לסיכום, גיר פלנטרי הוא מערכת מורכבת אשר דורשת תשומת לב רבה בעת הטיפול בו. בכל מקרה של תקלה מומלץ להגיע עם הרכב אל מכון גירים מומלץ ומתקדם אשר ידע לאבחן ולזהות במדויק את מקור הבעיה ולטפל בה במקצועיות ובמיומנות.

דילוג לתוכן