גיר DSG7

קלאץ יבש

כולם שמעו על הגיר הידני ועל "יריבו הנצחי" הגיר האוטומטי. מעבר לחלוקה זו, יש למעשה עוד מגוון של סוגי תיבות הילוכים, שאחד היותר מעניינים שבהם הוא DSG7,. מה חשוב ומעניין לדעת על כך?

מהו גיר DSG7?

מבחינת הנהג, DSG7 נראה כתיבת הילוכים אוטומטית רגילה. ואכן, מדובר בסוג מיוחד של תיבת הילוכים אוטומטית, אם כי המנגנון שמפעיל אותה שונה למדי. הרעיון הוא, שמחשב הגיר צופה מה הולך להיות ההילוך הבא שיידרש ברכב, גבוה יותר בתאוצה ונמוך יותר בהאטת הרכב. בהתאם לכך, הוא כבר משלב את ההילוך הצפוי בקלאץ שני (כאמור, מדובר בגיר בעל שני קלאצ'ים). כאשר תידרש בפועל העברת ההילוך, הגיר פשוט יעבור מקלאץ אחד לשני. כלומר, יחבר למנוע את הקלאץ שממתין (וינתק כמובן את השני). תודות לגישה זו, המעבר להילוך הבא מהיר יותר וחלק.

בפועל, העובדה שמדובר במעבר בין הילוכים עוקבים, מביאה לכך שקלאץ אחד מטפל בהילוכים האי זוגיים (1, 3, 5, 7) והשני בזוגיים וברברס (2, 4, 6, R).DSG (Direct Shift Geartrain) הוא מונח שבו משתמשת פולקסוואגן ומדובר למעשה על תיבת הילוכים מסוג DCT – Dual Clutch Transmission.

אילו יתרונות יש בגירDSG7 ?

כפי שצויין קודם לכן, גיר DSG7 מורכב ברכבי קבוצת פולקסווגן והוא אחד היישומים של גיר כפול מצמדים. בגיר זה מותקן קלאץ כפול, האחד מפעיל את הילוכים האי-זוגיים 1,3,5,7 והשני את הזוגיים והרברס 2,4,6 R.

גיר מסוג DSG7 זהו למעשה גיר ידני הפועל בעקרון של גלגלי שיניים וסינכרונים לשילובם, אך הפיקוד לשילוב נעשה ע"י מכלול שסתומים מפוקד מחשב ניהול גיר.

לגיר מסוג DSG7 כמה יתרונות חשובים על פני גיר ידני או גיר אוטומטי רגיל:

  1. מהירות העברת ההילוכים – העברת ההילוכים מהירה במיוחד מאחר ונעשית ע"י שילוב והפרדת קלאצים.
  2. חסכון בדלק – מושג תודות לצמצום בזבוז האנרגיה בתהליך העברת ההילוכים ופעולת מנוע בסל"ד נמול יחסית.
  3. זיהום אוויר מופחת – תודות לחסכון בדלק, הרכב גם מזהם פחות.

תקלות אופייניות לגיר DSG7

בניגוד ליתרונות שפורטו לעיל, יש לגיר זה כמה סוגי תקלות אופייניות:

  1. רעידות – כעקרון, העברת ההילוכים בתיבת הילוכים כזו היא חלקה מאוד. עם זאת, לאחר שאחד מהקלאצים בגיר מתבלה יורגשו רעידות בעיקר בעת יציאה מהמקום, בהילוך 1 או ברברס.
  2. תקלות במכאטרוניק – יחידת הבקרה של גיר ה-DSG7 ידועה בכינוי מכאטרוניק, המורכב ממכלול שסתומים מכאני וממחשב גיר שמפעיל אותו. עלולות להיווצר תקלות הן במכלול השסתומים המכאני והן במחשב הגיר עצמו.
  3. מיסבים כדוריים בגיר – בגיר זה קיימים 4 מזלגות לצורך שילוב הסינכרונים עבור כל הילוך. מזלגות אלו מותקנים על מיסבים כדוריים אשר לעיתים נשברים וגורמים למזלג לא לשלב הילוך מסויים.

תיקון גיר DSG7

תיקון גיר DSG7 דורש ידע רב וכן כלים מיוחדים לעבודה הנדרשת. לדוגמא, פירוק הקלאץ הכפול מהגיר, הרכבתו חזרה וביצוע מדידות מיוחדות לקבלת מרווח עבודה תקין, דורש כלים מיוחדים.

אנו במוסך סופר גיר מתמחים בתיקון גיר DSG7, על כל התקלות האופייניות שלו.

דילוג לתוכן