תיבת הילוכים – מדריך

מה תפקידה של תיבת ההילוכים? לכל מנוע יש תחום אופטימאלי של סיבובים לדקה, זהו הסל"ד. זה התחום בו המנוע עובד במלוא תפוקתו. כאשר המנוע מגיע לקצה תחום הסל"ד, עלול להיגרם לו נזק בלתי הפיך. תיבת הילוכים, או הגיר בשמה הנוסף, שומרת על המנוע בתחום הסל"ד האופטימאלי, כאשר הרכב מגיע למהירויות שונות. כל הפרטים על תפקידה של תיבת ההילוכים אתם מוזמנים לקרוא במדריך הבא. 

סוגים עיקריים של תיבות הילוכים

קיימים 3 סוגים עיקריים לתיבות הילוכים: ידנית אוטומטית ומשולבת.

תיבת הילוכים ידנית

במקרה של תיבת הילוכים כזו, החלפת ההילוכים מתבצעת על-ידי הנהג. הנהג לוחץ על דוושת המצמד, קלאץ', המפרידה בין תיבת ההילוכים למנוע ומאפשרת באמצעות מוט ההילוכים להעביר להילוך האופטימלי לתפעול הרכב על פי התנהגות המנוע ותנאי הדרך. העברת ההילוכים נשלטת לחלוטין על ידי הנהג.

תיבת הילוכים אוטומטית

 קיימים שלושה סוגים של תיבות הילוכים אוטומטים, פלנטרית, רובוטית ורציפה.

תיבות ההילוכים האוטומטיות  שינו את הדרך בה אנו נוהגים, מאפשרות לנהג להתמקד בדרך ומגבירה את תחושת הביטחון בנהיגה. שלושת הסוגים של תיבות ההילוכים האוטומטיות:

  • תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית המבוססת על גלגלי שיניים

גלגלי שיניים פלנטריים ממוקמים בין גלגל השיניים המרכזי לגלגל הטבעתי. כאשר הגיר עובר הילוך, גלגלי שיניים פלנטריים זזים ביחס לגלגל שיניים מרכזי ולגלגל הילוכים טבעתי כדי לשנות את היחס של ההילוכים. 

  • תיבת הילוכים אוטומטית רובוטית

תיבת ההילוכים נשלטת באמצעות מחשב. המחשב שולח אותות אשר מפעילים את ההעברה של ההילוכים. כדי לזהות את המומנט והמהירות של המנוע, המחשב משתמש בחיישנים ומשתמש במידע כדי לקבוע מתי ולהעביר את הילוך. 

  • תיבת הילוכים אוטומטית רציפה
    תיבת הילוכים אוטומטית רציפה היא תיבת הילוכים בה המעבר בין ההילוכים מתרחש באמצעות מערכת  וריאטור המאפשרת מספר אינסופי של יחסי העברה. כך שתיבת ההילוכים מעבירה הילוכים בצורה חלקה ורציפה ולא בין הילוכים קבועים.

 

תיבה "משולבת" / טיפטורניק

 תיבת הילוכים המשלבת בין העברת הילוכים באופן אוטומטי לבין העברת הילוכים על פי בחירת הנהג היכול להעביר הילוכים באופן ידני ללא שימוש במצמד, קלאץ' או לחזור תוך כדי נהיגה להעברת הילוכים באופן אוטומטי, על פי תנאי הדרך הבטיחות ואופי הנהיגה ברכב.

ההבדלים בין שלושת סוגי תיבות ההילוכים האוטומטיות

אלו ההבדלים בין תיבות ההילוכים האוטומטיות: תיבות ההילוכים האוטומטיות הפלנטריות ידועות בעמידותן לאורך זמן ובקלות השימוש בהן, תיבות ההילוכים האוטומטיות הרובוטיות זריזות בביצוע העברת ההילוך בתיבה דו מצמדת ובאובדן קטן יותר של הכוח. תיבות הילוכים אוטומטיות רציפות נעימות לפעולה, אך הן רועשות.

לסיכום, סקרנו את הטכנולוגיות השונות להעברת הילוכים בנהיגה ואפשר לומר שלכל אחת מהטכנולוגיות השונות להעברת ההילוכים יש יתרונות וחסרונות המשפיעות על אופי התנהגות הרכב, חווית והנהיגה ובטיחות הנהיגה. 

תיבת הילוכים מדריך
דילוג לתוכן